 Tweemaal Audioscoop: 16 & 26 november In november staan er twee Audioscopen op het programma, beiden met gastprogrammeur Mike Kramer. De eerste op 16 november staat in het teken van elektronische muziek uit Korea, op de tweede van 26 november worden Jozef van Wissem en Hatzatz gepresenteerd. Een volle Audioscoop-maand: voor ieder wat wils! Audioscoop en (h)ear presenteren: Sound Triangle - electronic music from Korea
Wanneer? Woensdag 16 november 2011 Hoe laat? 21.00 uur Waar? Capucijnengang 12, Maastricht Hoe duur? € 5,-; € 3,50 Intropas; € 2,50 Studenten Reserveren? 043 325 0511
SOUND TRIANGLE is een project geïnitieerd door LIG Art Foundation en STEIM waarmee experimentele klankkunstenaars en artiesten hun netwerken uitwisselen. Het project werd geleid door voormalig STEIM medewerker Byungjun Kwon en artistiek leider Takuro Mizuta Lippit, dankzij zijn verbinding met de opkomende Koreaanse underground scene. Kwon is zowat een legende in Seoul uit de alternatieve muziekscene van de jaren 90. Hij ontwikkelde een volledig nieuwe werkwijze en associatie met geluid door zijn studies en een werkperiode in Nederland. Sinds zijn terugkeer naar Korea in de zomer van 2011 is hij bezig met nieuwe ontwikkelingen samen met lokale kunstenaars in Seoul. Deze Audioscoop editie zullen wij drie Koreaanse kunstenaars uitnodigen om te komen spelen. Choi Joonyong Choi Joonyong (KR, 1977) richtte samen met Hong Chulki Astronoise (het eerste noise project in Korea) in 1997 op en speelt zogenaamde ruis/experimental/geïmproviseerde muziek sinds die tijd. Hij maakt meestal geluiden met afspeelapparaten zoals CD-speler, MP3-speler, videorecorder en luidspreker door gebruik te maken van de klanken uit het mechanisme en die bloot te stellen. Hij is geïnteresseerd in de controle over en het falen van spelen door middel van improvisatie en compositie. Tijdens de solo-optredens van 2011 geldt de vraagstelling over de waarde en de perceptie van geluid die volgens hem het omringende milieu verandert.
Hong Chulki Hong Chulki werd geboren in 1976, Seoel, Zuid-Korea. Hij is een improvisatie/noise muzikant. Zijn selectie van instrumenten omvat draaitafels (zonder cartridge), mengtafelfeedback, laptop en andere elektronica.
Ryu Hankil Ryu Hankil komt van Seoel, Zuid-Korea. Hij behoort tot de eerste generatie van Koreaans elektronicamuzikanten. De ervaring met de elektronische muziek bezielt hem om te kijken naar verschillende nieuwe manieren van het creëren van geluiden en verschillende muzikale structuren, die afkomstig zijn van gevonden voorwerpen zoals klokken, schrijfmachines, telefoons met hun verscheidenheid aan trillingen. Sinds 2005 organiseert Hankil regelmatig maandelijkse evenementen genoemd RELAY, bedrijft hij zijn eigen uitgeverij Manual, gespecialiseerd op improvisatie muziek en tijdschriften.
Deze Audioscoop kwam tot stand door medewerking van LIG Arts Foundation, Steim, Intro in situ en Muziekhuis Arons.
Voor aanvang van deze Audioscoop vindt om 20.00 uur de opening van Mixed Media (Kaspar König) bij Krakks op de Brusselse Straat 14 plaats. Kaspar König heeft regelmatig bij Intro in situ geprogrammeerd, dus het is ten zeerste aan te raden om als opwarmer voor onze Audioscoop bij Kaspar's vernissage langs te gaan. Klik hier voor de volledige aankondiging van Mixed Media. Zie hier het complete programma van Krakks!
Audioscoop: Van Wissem & Hatzatz
Wanneer? Zaterdag 26 november 2011 Hoe laat? 20.30 uur Waar? Capucijnengang 12, Maastricht Hoe duur? € 5,-; € 3,50 Intropas; € 2,50 Studenten Reserveren? 043 325 0511
Jozef van Wissem De Nederlandse componist Jozef Van Wissem bespeelt een onalledaags instrument in de wereld van hedendaagse muziek: de renaissance- en barokluit. Hij slaagt erin om een brug te bouwen tussen 17de-eeuwse luitmuziek en 21ste-eeuwse minimalisme en improvisatie. Hoewel hij soms gebruik maakt van subtiele elektronische manipulatie blijft hij toch trouw aan het specifieke timbre, resonantie en techniek van de luit. Hij benadert renaissance luitmuziek op een radicaal conceptuele wijze: hij deconstrueert bestaande composities door ze achterstevoren te spelen. Daarnaast componeert hij zelf stukken volgens principes uit de dodecafonie; palindromen en gespiegelde structuren. De stukken hebben daardoor geen traditioneel lineaire verloop en spanningsopbouw, ze drijven op een intense, nooit aflatende spanning.
Hatzatz Hatzatz, voorheen bekend als Felixbrodt-Harari-Ziblat, begon met spelen in de zomer van 2010. Hatzatz, uitgesproken als 'Gatzatz', is het het Hebreeuwse woord voor grind. Dit nieuwe project bevindt zich op de rand van akoestische en elektronische, geïmproviseerde en gecomponeerde experimentele muziek. De zeer energieke muziek is gebaseerd op uiteenlopende inspiratiebronnenbronnen zoals gesproken tekst, live electronica en compositorische structuren. Sinds de zomer van 2010 speelde het trio op verschillende locaties en festivals in Nederland, o.a. Studio Loos, State X / New Forms, TodaysArt festival (Den Haag), SCHELD'APEN (Antwerpen). Hatzatz's muziek is uitgebracht op een compilatie CD door het Israëlische label 'Avoda Ivrit'.
De leden zijn drie Israëlische musici: Maya Felixbrodt: viola/electronics Tomer Harari: Indian harmonium/zaag/electronics Ilya Ziblat Shay: contrabass/ electronics
Intro in situ wordt structureel gesubsidieerd door de Provincie Limburg, de Gemeente Maastricht en het Fonds Podiumkunsten.
 |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten