donderdag 8 december 2022

Najaarssferen

View this email in your browser

Najaarssferen

In deze donkere dagen verschijnt er bij Intro in Situ weer veel op het podium om je hart aan op te halen. Zo ontwikkelt het Zwitserse muziekcollectief Sc'ööf exclusief voor ons een performance in samenwerking met Sally Dansgezelschap Maastricht en presenteert Ragazze Quartet een avond met strijkkwartet en spoken word; een muzikale vertelling over vrouwengemeen- schappen wereldwijd. Je leest het en meer in deze nieuwsbrief 👇

Sc'ööf
9 en 10 december

Sc'ööf is een experimenteel uitvoerend collectief dat zijn eigen radicale sonische taal heeft gevormd, die zowel verfrissend avontuurlijk als in-your-face is. Met liefde voor meeslepende vreemde grooves en een buitensporige live-energie maakt Sc'ööf spannende en verrassende happenings. Bij Intro in Situ gaat Sc'ööf je, twee avonden lang, een trans-disciplinaire tour van verrukkingen bieden. Ze zijn sinds 4 december in residentie in AINSI en werken daarin samen met lokale musici en dansers van Sally Dansgezelschap Maastricht.

Start programma: 19:30
TICKETS

Ragazze Quartet - I'm (not) every woman
17 december

Rachel Rumai Diaz (spoken word) en Lilian Farahani (sopraan) brengen, voortgestuwd door het dynamische spel van Ragazze Quartet, een gesproken en gezongen ode aan de vrouw van wie de stem te weinig gehoord wordt. We maken een reis van de harmonische kracht van zusterschap, langs de soms pijnlijke noodzaak van het bestaan van safe spaces, naar een ritselende revolutie die aanzwelt door de hele stad.
De nieuwe muziek van de Iraans-Nederlandse componist Aftab Darvishi vertegenwoordigt zowel de westerse als oosterse muziektraditie. 

Start programma: 19:30
TICKETS

Interview Germaine Sijstermans
 

Germaine is inmiddels alweer een tijdje actief bij Intro In Situ. Vanaf oktober werkt ze mee aan de programmering en productionele kant van Intro in Situ. Tijd voor wat vragen!

Zou je iets meer kunnen vertellen over je rol bij Intro en hoe je daar gekomen bent?
Vanaf oktober werk ik mee in de programmering en productionele kant van onze organisatie. Hierbij zet ik mijn internationale netwerk en ervaring als artiest in om interessante, spannende, en vruchtbare artistieke samenwerkingen met en via Intro in Situ te laten ontstaan. In 2012 heb ik voor het eerst meegespeeld in een productie van Intro in Situ: Doezend Joar Naobersjaf van Tom America. Na mijn studie heb ik er concerten gespeeld en georganiseerd met nieuwe werken van bevriende componisten tijdens de toenmalige 'Jonge Honden Avonden'. Uiteindelijk ben ik zelf gaan componeren en installaties gaan maken hiervoor. Zo ben ik terechtgekomen in een tweejarige residentie als componist bij Intro in Situ. Aansluitend heb ik ruim twee jaar als artistiek ontwikkelaar kunnen werken met een nieuwe makersregeling van het Fonds Podiumkunsten. Naast het ontwikkelen van mijn werk, heb ik in die tijd waar mogelijk mijn steentjes bijgedragen aan de organisatie van Intro. Ik ben erg blij dat dit zo gewaardeerd werd dat ik nu een vast deel van het team mag zijn.

Recent stond je zelf op ons podium. Hier zijn we natuurlijk heel trots op! Hoe heb je dit ervaren en smaakt het naar meer?
Het concert vond plaats ter gelegenheid van mijn dit jaar verschenen dubbelalbum Betula. Een standaard verdeling van uitvoerders en publiek past niet bij mijn werk, maar bij ons zit ik daar gelukkig ook niet aan vast. Mijn collega's en ik hebben werken van mij gespeeld in een intieme setting, waarbij musici en toehoorders vermengd en verspreid in de ruimte zaten. Om iemand te quoten die erbij was: "Er zijn van die momenten waarin tijd en ruimte er niet meer toe doen. Alles is aanwezig. Opgesloten en toch open. Overal en nergens. Een zeldzame intensiteit." Het was voor ons als uitvoerders al een mooie ervaring, maar dat ons spel toehoorders dit soort ervaringen kan bieden, maakt dat het zeker naar meer smaakt!

Waar komt de passie voor muziek vandaan?
In contact komen met uiteenlopende muzieksoorten en muziekles volgen was heel logisch in mijn familie met veel amateurmusici en enkele professionals. Terugkijkend kan ik zeggen dat er daarom al vroeg in mijn leven momenten waren, waarop het contact met muziek mij ervaringen bood van een aard en intensiteit die in geen enkele alledaagse context zouden kunnen ontstaan. Hieruit is de passie ontstaan om dit soort ervaringen ook zelf te creëren en delen met anderen.

Wat (of wie) zijn jouw grootste inspiratiebronnen?
Ik laat me graag inspireren door verschillende bronnen, zoals traditionele vormen van muziek en architectuur, biofilie, natuur, 'Light and Space'-kunst en butoh-dans. Ook de samenwerkingen en vriendschappen – sinds lange tijd of incidenteel - met inspirerende collega's vormen een belangrijk onderdeel van mijn werkwijze. Mijn ervaring als uitvoerder in uiteenlopende genres en omstandigheden heeft ook zeker een doorwerking in mijn eigen werk. Evenals het opgroeien in de euregio; het probleemloos navigeren tussen de meerdere landen, talen en culturen vereist en kweekt een gevoel voor subtiele nuanceringen en flexibiliteit.

Beeld: Co Broerse

#sharingiscaring
We zijn benieuwd naar jouw mening!


Waarvoor kom je naar Intro? Wat zou je hier graag geprogrammeerd willen zien? Wat zou de ultieme locatie zijn voor onze muzikale werkplaats en ons podium? Je merkt het al, jouw ideeën zijn van harte welkom! Dus schrijf (al) je ideeën op, maak er een foto van en mail deze aan publiciteit@introinsitu.nl. Jouw input is van groot belang en juist nu kunnen we bijsturen in de richting die onze achterban aangeeft. Bedankt!

Instagram
Facebook
Website
Copyright © 2022 Intro in situ, All rights reserved.
U ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat u heeft aangegeven dat u graag op de hoogte blijft van onze activiteiten of een donatie heeft gedaan. Indien gewenst kunt U hieronder uw voorkeuren aanpassen.

Our mailing address is:
Intro in situ
Postbus 160
Maastricht, Limburg 6200AD
Netherlands

Voeg ons toe aan je adresboek


Want to change how you receive these emails?
You can
update your preferences or unsubscribe from this list.

Email Marketing Powered by Mailchimp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten