Interview Germaine Sijstermans Germaine is inmiddels alweer een tijdje actief bij Intro In Situ. Vanaf oktober werkt ze mee aan de programmering en productionele kant van Intro in Situ. Tijd voor wat vragen! Zou je iets meer kunnen vertellen over je rol bij Intro en hoe je daar gekomen bent? Vanaf oktober werk ik mee in de programmering en productionele kant van onze organisatie. Hierbij zet ik mijn internationale netwerk en ervaring als artiest in om interessante, spannende, en vruchtbare artistieke samenwerkingen met en via Intro in Situ te laten ontstaan. In 2012 heb ik voor het eerst meegespeeld in een productie van Intro in Situ: Doezend Joar Naobersjaf van Tom America. Na mijn studie heb ik er concerten gespeeld en georganiseerd met nieuwe werken van bevriende componisten tijdens de toenmalige 'Jonge Honden Avonden'. Uiteindelijk ben ik zelf gaan componeren en installaties gaan maken hiervoor. Zo ben ik terechtgekomen in een tweejarige residentie als componist bij Intro in Situ. Aansluitend heb ik ruim twee jaar als artistiek ontwikkelaar kunnen werken met een nieuwe makersregeling van het Fonds Podiumkunsten. Naast het ontwikkelen van mijn werk, heb ik in die tijd waar mogelijk mijn steentjes bijgedragen aan de organisatie van Intro. Ik ben erg blij dat dit zo gewaardeerd werd dat ik nu een vast deel van het team mag zijn. Recent stond je zelf op ons podium. Hier zijn we natuurlijk heel trots op! Hoe heb je dit ervaren en smaakt het naar meer? Het concert vond plaats ter gelegenheid van mijn dit jaar verschenen dubbelalbum Betula. Een standaard verdeling van uitvoerders en publiek past niet bij mijn werk, maar bij ons zit ik daar gelukkig ook niet aan vast. Mijn collega's en ik hebben werken van mij gespeeld in een intieme setting, waarbij musici en toehoorders vermengd en verspreid in de ruimte zaten. Om iemand te quoten die erbij was: "Er zijn van die momenten waarin tijd en ruimte er niet meer toe doen. Alles is aanwezig. Opgesloten en toch open. Overal en nergens. Een zeldzame intensiteit." Het was voor ons als uitvoerders al een mooie ervaring, maar dat ons spel toehoorders dit soort ervaringen kan bieden, maakt dat het zeker naar meer smaakt! Waar komt de passie voor muziek vandaan? In contact komen met uiteenlopende muzieksoorten en muziekles volgen was heel logisch in mijn familie met veel amateurmusici en enkele professionals. Terugkijkend kan ik zeggen dat er daarom al vroeg in mijn leven momenten waren, waarop het contact met muziek mij ervaringen bood van een aard en intensiteit die in geen enkele alledaagse context zouden kunnen ontstaan. Hieruit is de passie ontstaan om dit soort ervaringen ook zelf te creëren en delen met anderen. Wat (of wie) zijn jouw grootste inspiratiebronnen? Ik laat me graag inspireren door verschillende bronnen, zoals traditionele vormen van muziek en architectuur, biofilie, natuur, 'Light and Space'-kunst en butoh-dans. Ook de samenwerkingen en vriendschappen – sinds lange tijd of incidenteel - met inspirerende collega's vormen een belangrijk onderdeel van mijn werkwijze. Mijn ervaring als uitvoerder in uiteenlopende genres en omstandigheden heeft ook zeker een doorwerking in mijn eigen werk. Evenals het opgroeien in de euregio; het probleemloos navigeren tussen de meerdere landen, talen en culturen vereist en kweekt een gevoel voor subtiele nuanceringen en flexibiliteit. Beeld: Co Broerse |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten